Daisypath Anniversary tickers

my picture!

my picture!

About Me

My photo
chubby ramah pendengar yg setia loyal friend sentimental penyayang

Wednesday, October 30, 2013

Resipi Soft Rolls Hotel...


Assalammualaikum...Malam ni meh nk share resipi soft rolls hotel ni....tpi sebelom tu nk cita skit experience aku masa study dulu...kalau fine dining kt hotel kan ada sebelom jamah appetizer depa akan serve ayor kosong ngn soft roll ni...dulu kan masa kelas serving kt hotel Uitm masa tu  part 3..aku ada subjek serving ni..so tiap2 minggu akan take turn jadi chef of the day atau supervisor....time tu nasib la sapa2 nk jadi server aka waiter sbb bukan kita boleh pilih sendiri nk buat apa..semuanya ditentukan oleh supervisor..kalau kitchen semuanya ditentukan oleh chef..nasib la...tpi aku rasa yg paling penat jadi server..dah la pakai kasut heels uolss...masa nk serve tu nervous uolss...hahaha...xtau la pasai apa...aku kalau bab2 nk serve org ni mmg lemah..tambah2 kalau ada special guest...pheww lagi la nervous tmbh2 kalau lecturer...aku pernah la sekali kena serve special guest ni...lelaki pulak tu...adesss...nervous siot..opss lupakan kenangan itu...sebut pasai roti ni..guest mmg suka roti ni...kdg2 ada yg mintak tambah...hihihihi...jgn kata guest kami yg blakang tabir ni pon suka...kalau roti tu xabis berebut2 nak..pastu mkn sgn unsalted butter tu...sedap!! tu sbb lapaq sama..hahaha...resipi ni aku dah try ptg td...berjaya jgk meroti ni...nah amik resipi ni..


500 gm tepung roti
60 gm gula halus
10 gm yis (aku guna semua 11gm)
2 biji telur (simpan sedikit utk egg wash nnti)
200 gm susu/air ( aku guna soya kotak)
50 gm butter  (shortening pon boleh)
5 gm garam ( aku boh secubit garam)

1. Dalam cawan satukan sekali susu,yis,garam, telur dan gula. kacau biar semua larut.
2. Dalam mixing bowl gaul tepung dgn butter sampai butter tu dah mixed well dgn tepung.
3. Then, tuang sedikit demi sedikit bhn2 dlm cawan  tu ke dalam tepung..uli jgn tak uli..aku tuang semuanya smpai habis..dia akan melekat2 skit dough tu..pastu uli ja smpai dough tu akan jadi licin ja tekstur..
*proses ni akan ambik masa 15-20 minit cmtu..sbb guna manual kan..penat skit la.. kalau ada bread maker lagu cun..
4. Pastu taburkan sikit tepung roti tu atas dough utk membuatkan dough tu tak melekat kt dlm mixing bowl..
* aku guna talam ja..hihi...
5. Bahagikan doh tu kpd 2..aku bentukkan jadi bentuk silinder tu..pastu boh dlm loaf pan yg dah digris dgn butter..*aku guna 180 darjah celsius utk pansakan oven tu dlm 3 minit..pastu letak loaf td dlm oven..Rehatkan dough tu sejam smpai anda boleh nmpk perubahannya..
6. pastu keluarkan doh td. tumbuk-tumbukan supaya udara dlm doh keluar..kemudian bentukkan kembali seperti asal..rehatkan lagi 30 minit..
7.Sebelom bakar..sapukan telur keatas doh roti..kemudian bakar guna suhu 200 darjah celsius selama 10-12 minit..Settle!!!

*sedap wooo aku cicah roti ni dgn gulai ayam td..mkn 4 keping kenyang..alhamdulillah..
* nah aku belanja gambaq roti td...hihihhi...


                                                       gebu cm Tuan dia...hehehe...













No comments:

Post a Comment